onsdag 23. februar 2011

Ahh for en helg1

For en helg det ble!


Lørdag dro vi til Alvøskogen. Pakket tortillalefser med grønnsaker, skinke og ost, kjeks, appelsiner, kaffe, akebrett, ski, en sekk med ved  og dro til skogs. Vi fant oss en rasteplass der vi gjorde opp bål, spiste lunch og drakk kaffe. Ungene klatret i trær og akte. Skikkelig påskestemning, med strålende sol.

Lørdag kveld var det duket for gubbens fyllte paprika og litt rødvin. Fantastisk godt.

Søndag bar det til skogs igjen, med samme oppakning, men denne gangen til Krohnegården. Like nydelig vær og masse folk ute. Vi dro med oss en rist til bålet og grillet tortillalefsene. Nyydelig.

Vel hjemme gjøv jeg løs på viltgryten. Kuttet og hakket grønnsaker og einebær, og skar rent kjøttet.
Jeg gjorde en feil. Jeg brukte matføte istendenfor kremfløte. Konklusjonen er: Ikke spar på fettet, bare tilsett mer grønnsaker.
Oppskrift følger ( jeg skulle så gjerne ha hatt litt sellerirot og stangselleri oppi også, men det spiser ikke gubben):

VILTGRYTE ALA HEGE

2 Personer

2 Gulrøtter
1 Rødløk
10 Middels store sopp
1/2 liten broccoli
1 boks erter
1/2 liten purre
1 Broccoli stilk
ca 400 g hjortekjøtt
2 dl Kremfløte
1 dl Lettere Creme fraiche(Lettere kan sløyfes)
1 l buljong
6 Einebær
1 ss honning
1 ss sterk sennep
2 ts viltkrydder.
Pepper
salt
Muskat

. Finhakk løk og sopp.  Surr i stekepanne sammen med litt smør, pepper og muskat
Kutt resten av grønnsakene opp, legg de i en gryte sammen med buljongen, løken og soppen.
Stek kjøttet brunt, og legg det også i gryten. Hell på kremfløte og cremefraiche, honnig og sennep.
Knus einebærene og tilsett. Smak til med resten av krydderet.
Kok i ca 45 min.

Jeg serverte med poteter. Men jeg ser for meg at Pommes Noisettes er fantastisk godt til dette.

Bon Apetit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar